Soluții

Cele mai noi soluții pentru aplicații municipale prezentate la IFAT 2016

MAN prezintă la târgul IFAT 2016 autovehicule, servicii, idei de închiriere și finanțare, ca soluții unitare pentru aplicații municipale.

30 May 2016

Cine îndepărtează cu mașina de măturat frunzele de pe stradă, cine degajează gunoiul cu mașina de colectat gunoi, cine colectează la stația de reciclare mormanele de materiale reciclabile cu basculanta pentru containere cu role, acela pune preț pe autovehicule destinate intervențiilor de gestionare a deșeurilor, serviciilor stradale sau aplicațiilor de iarnă.

Flexibilitatea, spiritul economic, conștiința pentru mediul înconjurător, aptitudinile practice, eficiența încrederea – autoritățile locale și întreprinzătorii din aceste branșe au pretenții mari de la autovehiculele lor. MAN pune aceste caracteristici în centrul atenției la standul său de la IFAT 2016. La standul MAN din München,  din 30 mai până în 3 iunie 2016, au fost prezentate soluții practice pentru economia apei, a apelor pluviale, a deșeurilor și materiilor prime.

Eficiența în exploatare și în întreținerea autovehiculului începe pentru întreprinzători și autoritățile locale deja la alegerea combinației potrivite de structură: MAN oferă un program complex de la 7,49 până la 41 tone, pentru modelele TGL, TGM, TGS și TGX. Pentru că numai prin interacțiunea strânsă dintre șasiul MAN și suprastructura și componentele specifice branșei se evidențiază caracteristicile de eficiență.

Cele patru autovehicule MAN prezentate la târg vorbesc pentru flexibilitate prin combinația structurii, pentru conștiință față de mediu prin tehnologia eficientă Euro 6 de curățare a gazelor de ardere și pentru economie datorită transmisiei construite specific sectorului de activitate.

Flexibilitate – autovehiculul comunal MAN TGM 13.250 cu suprastructuri schimbătoare
O mașină de măturat funcționează de obicei în anotimpul uscat. Dacă se pune zăpada, este necesar un autovehicul comparabil ca și preț de achiziție și întreținere. În mod uzual, un autovehicul pentru servicii de iarnă este exploatat numai câteva luni ale anului. O basculantă este utilizată tot anul, pentru multiple servicii de transport.

O mașină tipică de măturat folosește un șasiu 4×2, are volanul pe dreapta și necesită spațiu între axe pentru componentele de suprastructură. Un autovehicul tipic pentru servicii de iarnă, precum și o basculantă, sunt camioane cu tracțiune integrală cu volanul pe stânga și cu o lamă frontală pentru plugul de zăpadă. Odată cu introducerea normei de poluare Euro 6, s-a diminuat spațiul liber pe cadru, ceea ce a îngreunat implementarea conceptului de utilizare universală.

Soluția: un șasiu – trei sarcini. Această varietate de combinații demonstrează flexibilitate, eficiență și economie. Șasiul funcționează tot timpul anului și garantează întreprinzătorului exploatarea mașinii, iar autorității locale rentabilitatea costurilor de achiziție.

Aici se evidențiază marea experiență MAN din sectorul serviciilor comunale și din colaborarea cu producătorii de suprastructuri. Obiectivul nostru este de a găsi întotdeauna o soluție chiar și solicitărilor pretențioase ale clienților. Atât din punct de vedere tehnic, cât și în oferta de service“, precizează Ann-Kathrin Kieler, responsabilă cu managementul suprastructurilor comunale la bei MAN Truck&Bus.

MAN TGM 13.250 4×4 BL cu tracțiune integrală poate lua ca și componentă structurală de schimb o mașină de măturat sau o basculantă cu dispersor de iarnă montat. Noutatea la târgul IFAT 2016 este că MAN pregătește mașina din fabrică în așa fel, ca schimbul suprastructurilor să decurgă ușor și rapid.

O mașină de măturat necesită între axe un spațiu liber pentru montajul rolelor de măturat, pentru placa de perii și canalul de aspirație. Din acest motiv, MAN mută instalația Euro 6 de evacuare, inclusiv țeava de evacuare, compresorul de aer și caseta de baterii, pe un suport situat în spatele cabinei șoferului.

Rezervorul de motorină se mută pe partea stângă, așa că partea dreaptă a cadrului se creează loc pentru agregatul de măturare. În loc de câte un vas de ulei hidraulic individual pentru fiecare suprastructură, MAN oferă un rezervor central pentru toți consumatorii, care are de asemenea loc pe șasiu.

Transmisia integrală asigură nu numai avansarea basculantei pe străzi laterale, ci și intervențiile de deszăpezire. Oferă spațiul sub rama șasiului  pentru instalația de măturare și aspirare a mașinii de măturat.

În pachetul de livrare este inclus și echipamentul de iarnă cu placa frontală după DIN 15432, interfețe electrice cu semnal acustic pentru dispersor, instalație de lumini înălțată și semnalizatoare și girofar pe plafonul cabinei.

O specialitate a seriei MAN TGM cu 13 până la 15 tone masă maximă autorizată și tracțiune integrală, este suspensia pneumatică în serie a axei spate. Aceasta ușurează procesul de schimbare a suprastructurilor.

Asigură protecția maximă a încărcăturii împotriva șocurilor și păstrează un nivel constant în mers. Avantajul suspensiei pneumatice se evidențiază și în aplicațiile de iarnă. Independent de nivelul de încărcare al dispersorului, platforma de încărcare și placa de dispersare se mențin tot timpul la același nivel de înălțime. Comanda de împrăștiere setată nu trebuie ajustată în timpul cursei.

Această combinație de utilizări, măturare, deszăpezire și suprastructură basculabilă pe 3 părți, este expusă la IFAT ca MAN TGM 13.250 4×4 BL cu două structuri, pentru a evidenția flexibilitatea în intervenții a autovehiculului. În spatele șasiului este poziționată o suprastructură pentru mașina de măturat de la firma Faun și o suprastructură basculabilă pe 3 părți de la firma Meiller. Având volanul pe dreapta, atunci când funcționează ca mașină de măturat, oferă șoferului vizibilitate optimă asupra suprafeței de lucru.

Cuplare automată în timpul măturării – nou cu MAN TipMatic
În viitor, MAN va oferi pentru mașinile de măturat din seria TGL și TGM cu motorul Euro 6 de 250 CP, și cutia de viteze automatizată MAN TipMatic, cu un program de special de cuplare a vitezelor.

Astfel, șoferul este degrevat de schimbatul vitezelor și se poate concentra asupra traficului, ceea ce este un avantaj și în cazul curățirii străzilor, și la deszăpezire. Între punctele de intervenție, MAN TGM se deplasează cu viteză specifică pentru camioane. Comutatorul amplasat optim lângă scaun nu dă naștere la confuzii în logica utilizării: o rotire selectează mersul înainte sau înapoi. Pentru operațiile de măturare este disponibil un program individual de condus, inscripționat cu Ds.

Siguranță pe traseu – ESP pentru autovehicule cu tracțiune integrală opțională
MAN oferă acum programul electronic de stabilitate ESP pentru autovehiculele comunale cu două axe cu tracțiune integrală opțională. Legiuitorul prevede ESP numai pentru șasiuri stradale.

Totuși, basculantele pentru intervențiile flexibile din curțile producătorilor, se comandă deseori cu tracțiune integrală, pentru a putea rezolva și operații laterale străzilor. Cu toate acestea, ele se mișcă în mare parte pe șosele solide. Prin angajamentul său de a introduce ESP și în fabricațiile de serie ale modelelor TGM și TGS, MAN sporește siguranța.

Practic – MAN TGS 28.400 croit pentru servicii de iarnă
Caracteristicile tracțiune, manevrabilitate, economie sunt reunite în modelul cu trei axe MAN TGS 28.400, a cărui configurație a șasiului s-a realizat în strânsă colaborare cu utilizatorii. MAN oferă din fabrică un șasiu cu tracțiune integrală cu axă spate viratoare și liftantă. Pentru operațiile specifice branșei de deszăpezire, clientul nu mai trebuie să apeleze la un partener de suprastructuri.

Cea de-a treia axă, construită pentru o sarcină de nouă tone, crește sarcina utilă și lungimea structurii, ceea ce avantajează încărcătura de material de împrăștiat din timpul operațiilor de iarnă. Șoferul apreciază axa spate viratoare datorită manevrabilității crescute a mașinii de 8,5 metri lungime.

O caracteristică specială a acestei soluții constructive este diametrul de viraj mai mic cu doi metri (17,3 metri, in loc de 19,3 metri) decât la MAN TGS cu trei axe si tracțiune integrală pe spate. Ridicarea axei spate la rularea fără încărcătură sau încărcat parțial, diminuează consumul și uzura anvelopelor, ceea ce duce la exploatarea economică a autovehiculului.

În pachetul de livrare din fabrică sunt incluse și componentele specifice de iarnă, cum ar fi placa frontală și sistemul de lumini, interfețe electrice pentru suprastructură și sistemul hidraulic de iarnă, precum și pregătirea pentru montajul unei camere foto,  ale cărei imagini se arhivează în sistemul de navigație din panoul de bord.

Autovehiculele comunale trebuie să fie gata de intervenție pe tot parcursul anului. Întrucât autoritățile locale din comune și orașe, responsabilii de drumuri și autostrăzi îndepărtează zăpada, curăță străzile, repară carosabilul, semnele indicatoare și sistemul de iluminare al străzilor și amenajează spațiile verzi stradale.

Toate aceste sarcini sunt îndeplinite de autovehiculele MAN din seriile TGL, TGM și TGS cu structură basculabilă și echipament de iarnă, la care se mai poate adăuga și o macara de încărcare. De menționat și flexibilitatea de restructurare pentru operații de vară și de iarnă.

A fost expus un MAN TGS 28.400 6×4-4 BL cu echipare de iarnă, ca șasiu fără suprastructură, pentru a prezenta configurația specifică de branșă.

Eficiență economică – MAN TGS 32.360 vehicul cu patru axe pentru colectare deșeuri
Un autovehicul cu patru axe pentru colectarea deșeurilor stă la baza conceptului de eficiență economică. Șasiul mai lung, cu sarcină utilă mai mare permite, în comparație cu unul pe trei axe, montajul unei suprastructuri de 28 metri cubi, deci o creștere de aproximativ șase metri cubi.

Centralizarea rețelei de gestionare a deșeurilor, cum sunt depozitele de deșeuri sau instalațiile de prelucrare termică, are ca urmare creșterea distanței de transport între zona de colectare punctul de descărcare. Mărirea capacității diminuează numărul zilnic de încărcări și cursele consumatoare de timp.

Un alt avantaj al celor patru axe stă în sarcina utilă mare și repartizarea optimă  a încărcăturii pe axe. De exemplu, la descărcarea recipientelor de deșeuri organice, sarcina utilă are o mare importanță, deoarece un metru cub de deșeu organic cântărește mai mult decât un metru cub de deșeu menajer sau cel reciclabil.

La seriile TGS, MAN furnizează din fabrică configurația de axe 1+3, la care axa mediană din spate este axa motoare. Celelalte axe spate sunt directoare: axa anterioară spate, construită pentru o capacitate de opt tone, poate fi liftată în rularea fără sarcină, iar axa posterioară spate are o sarcină maximă de opt tone. Ampatamentele măsoară 3750 + 1350 + 1450 milimetri. Alte argumente în favoarea acestei configurații de axe găsim în manevrabilitatea crescută și uzura scăzută a anvelopelor.

Pe parcursul cursei colectoare, șoferul trebuie permanent să pornească, să cupleze, să frâneze și să oprească, deoarece distanța dintre stațiile de încărcare este de cele mai multe ori de numai câțiva metri. În plus, trebuie să cupleze și să decupleze de fiecare dată instalația hidraulică pentru încărcătură și agregatul de presare. Astfel că, profilul de rulare de pe un traseu de colectare se diferențiază esențial de alte sectoare de activitate pentru autovehicule comerciale.

O ușurare evidentă pentru șofer este elementul de comutare pentru autovehicule de colectare a deșeurilor cu încărcare în spate, oferit de MAN, în legătură cu cuplarea automatizată MAN TipMatic. Elementul de comandă este foarte util amplasat la cotiera scaunului șoferului. Prin simpla apăsare a unui buton, șoferul activează funcțiile specifice ale suprastructurii.

Șasiul MAN TGS 32.360 8×2-6 BL expus la IFAT 2016 este prevăzut pentru suprastructura unui autovehicul de colectare a deșeurilor cu încărcare în spate.

MAN TGM 26.340 – avantaj de sarcină utilă în transportul de deșeuri
Comparând cele două serii MAN TGM și TGS, ca bază pentru un autovehicul cu trei axe pentru colectarea deșeurilor, iese în evidență MAN TGM prin plusurile aduse de sarcina utilă și cabina șoferului.

Pentru că eficiența nu se măsoară numai prin costul autovehiculului, care apoi se regăsește în costul total TCO (Total Cost of Ownership), ci și prin ergonomia exploatării zilnice. Accesul confortabil în cabină se realizează numai prin două trepte, deci cu una mai puțin decât la seriile mai mari.

Acest aspect își găsește efectul pozitiv în timpul curselor de colectare, care implică numeroase urcări și coborâri în și din cabină. Și extensia cu 26,5 cm a cabinei C reprezintă un avantaj, prin mărirea spațiului interior pentru șofer și cei doi pasageri ai săi.

Modelul MAN TGM, construit pentru o masă maximă autorizată de 26 tone, îl depășește pe MAN TGS cu aproximativ o tonă sarcină utilă în cursele de colectare, ceea ce crește flexibilitatea la încărcarea celor 22 m⊃3; ai suprastructurii.

Noutatea la IFAT 2016 o aduce MAN la seria TGM cu ampatamentul de  4125 milimetri între prima și a doua axă. Această configurație s-a născut din considerente practice, pentru a optimiza repartizarea greutății între toate axele, luând în considerare greutatea încărcăturii și centrul de greutate mereu schimbător în timpul curselor de colectare.

Aici este inclusă și axa spate viratoare, construită pentru o încărcătură de 7,5 tone. Aceasta crește manevrabilitatea pe străzi cu mașini parcate, precum și pe străzi înguste și în cartiere urbane aglomerate.

Modelul TGM 26.340 6×2-4 BL expus la standul MAN prezintă elementele de comandă care eficientizează exploatarea unui autovehicul de colectare a deșeurilor cu încărcare în spate. Este echipat cu softul MAN TipMatic specific branșei, frâna de imobilizare între stații și elementul de operare amplasat pe cotiera șoferului. Acest autovehicul include și o nouă generație de sisteme de siguranță.

Este vorba de avertizarea părăsirii benzii de rulare LGS (Lane Guard System), asistentul pentru frânare de urgență EBA2 (Emergency Brake Assist) și semnalul de frânare de urgență ESS (Emergency Stopping Signal). LGS supraveghează de la o viteză de 60 km/h poziția de rulare raportată la banda de mers și îl avertizează pe șofer dacă trece neintenționat peste marcajul dintre benzi.

Asistentul de frânare de urgență EBA2 (Emergency Brake Assist) montat de către MAN, depășește deja cu mult cerințele legale înăsprite ale nivelului 2 impuse, ce sunt valabile din noiembrie 2018 pentru autovehiculele nou înmatriculate.

Semnalul de frânare de urgență ESS (Emergency Stopping Signal) activează în cazul unei frânări de urgență, suplimentar pe lângă stopurile de frână, și semnalizarea de avarie, având o frecvență mărită de intermitență (semnalizare în caz de frânare de urgență), indicând astfel celor ce rulează din spate situația de urgență.

O privire sigură – noul sistem Infotainment cu ecran mare
Derivată din norma DIN 1501 se prezintă necesitatea unui ecran de dimensiuni mari, aflate în cabina șoferului, care, printre altele, stabilește cerințe de siguranță în operarea autovehiculelor de colectare a deșeurilor cu încărcare posterioară.

Pe acest ecran, șoferul observă zonele din apropierea autovehiculului, de exemplu la manevrarea cu spatele. În primăvara anului 2016, MAN a introdus noul Infotainment Radio MMT Advanced.

Afișajul de 7 țoli este integrat în planșeul de bord.  Aceasta face inutilă montarea de ecrane suplimentare, ce ar putea obtura vizibilitatea șoferului. Una dintre multiplele funcționalități ale MMT Advanced o reprezintă primirea de semnale de la două camere externe. Acestea se activează fie printr-o apăsare de buton, de către șofer, sau automat la comutarea unor funcții stabilite anterior.

Acestea își găsesc utilizarea nu numai în activitățile de colectare a deșeurilor. O privire asupra modului de împrăștiere și funcția de dispersare a sării în timpul intervențiilor de iarnă sunt de asemenea o parte din sarcinile clasice de supraveghere, ce necesită o cameră de luat vederi.

La și mai multă siguranță în traficul stradal contribuie camera de luat vederi laterală, ce poate fi montată suplimentar, pusă la dispoziție de organizația de distribuție MAN. Imaginile captate de aceasta apar la acționarea semnalizării și la o viteză de rulare mai mică de 10 km/h.

Accesibile pentru montaj
Îndeplinirea sarcinilor care în segmentul activităților comunale funcționează sub sloganul „Degajare. Curățare. Colectare.“, necesită deseori autovehicule speciale. MAN oferă din fabrică șasiuri configurate specific branșelor în care activează. Iar acestea se evidențiază de cele mai multe ori prin construcții speciale.

Disponibil din fabrică
În cazul autovehiculelor destinate activității de curățare si spălare a canalizării, țările scandinave optează tot mai mult pentru șasiurile cu cinci axe. Deseori, hotărâtoare este legislația în vigoare specifică țării, cu privire la masa autovehiculului și a axelor.

În seria TGS, MAN furnizează varianta 10×4-6 în construcție compactă, pentru îmbunătățirea manevrabilității. Pentru aceasta, MAN montează din fabrică o axă spate viratoare și liftantă. Cele două variante de ampatament disponibile diferă ca distanță între axa 2 și 3.

Ele măsoară 1795 + 2050 + 1400 + 1450 milimetri, respectiv 1795 + 2505 + 1400 + 1450 milimetri. Pentru a exploata în mod optim spațiul dintre axe, pentru componente cum ar fi rezervorul de combustibil și cel de AdBlue, caseta pentru baterie și compresorul de aer, MAN montează opțional o instalație de evacuare parțial ridicată. Acest concept de autovehicul, permite un grad sporit de manevră, la o masă maximă autorizată de 50 tone.

MAN HydroDrive
Odată cu prezentarea sistemului MAN HydroDrive în anul 2005, a fost introdusă pe piaţă de către MAN o nouă tehnologie de propulsie pentru autocamioane. În multe branşe, soluţia tehnică a unei axe frontale propulsate hidrostatic, în scopul creşterii tracţiunii, în caz de necesitate, cât şi a unui puternic efect de frânare pe trasee de teren cu declivităţi mari, a trezit un interes ridicat.

Sectoarele de intervenție sunt străzi nepavate și șantiere, drumuri rurale și forestiere, precum și căi de rulare acoperite cu murdărie, zăpadă sau gheață. Transmisia hidrostatică pe axa față își exprimă avantajul în cazul urcării unei pante pe drumuri laterale fără încărcătură.

Un exemplu tipic este autoîncărcătorul hidraulic pentru containere cu role, care își descarcă containerul de schimb pe muchia unei gropi. În pantă, axei spate îi lipsește tracțiunea fără încărcătură.

MAN oferă acest sistem pe piață într-o multitudine de variante. Sunt disponibile autovehicule cu două, trei și patru axe din seria TGS, precum și autotractoare cu două și trei axe în seria TGX. MAN anunță că, începând cu târgul IAA din septembrie 2016, configurația HydroDrive va fi disponibilă la comandă pe seriile TGS și TGX, combinată cu cuplarea automatizată MAN TipMatic.

Se poate opta pentru programele „on-road“ și „off-road“. Utilizarea transmisiilor laterale dependente de motor și cutia de viteze.

MAN a dezvoltat continuu acest sistem și l-a îmbunătățit practic pentru utilizatorii săi. Odată cu introducerea echipării Euro 6, MAN a optimizat amplasarea conductelor hidraulice. A fost mărit spațiul liber din jurul roților, astfel că acum se pot monta jante și anvelope mai late – chiar și atunci când se folosesc lanțuri antiderapante.

Șoferul activează transmisia MAN HydroDrive prin intermediul unui comutator rotativ, chiar și în sarcină și în mers. La o viteză mai mare de 28 km/h, sistemul se decuplează automat. Dacă viteza scade sub 23 km/h, sistemul se activează din nou, fără intervenția șoferului.

Printre avantajele cunoscute ale MAN HydroDrive se numără avantajul sarcinii utile față de o transmisie integrală convențională.

În funcție de configurația mașinii, avantajul masei este cuprins între 500 și 750 kilograme. Din punct de vedere al eficienței economice, importantă este economia de combustibil, deoarece cu sistemul închis, roțile față se învârt liber, ca în cazul unui autovehicul de șosea.

MAN oferă această tracțiune suplimentară și pentru autovehicule de înălțime normală. Înălțimea scăzută a ramei ușurează șoferului accesul și coborârea în respectiv din mașină. Poziționarea joasă a centrului de greutate al structurii are efect pozitiv asupra stabilității în mers.

Toate componentele MAN TipMatic și ale MAN HydroDrive sunt amplasate sub marginea superioară a cadrului. Astfel, MAN se disting prin disponibilitatea nelimitată a opțiunilor de suprastructura.

În coborâre, sistemul HydroDrive transmite efectul frânei de motor pe axa față. Aceasta oferă siguranță și control lateral pe carosabil alunecos, deci control sporit al mașinii.

 TopTorque pentru toate MAN TGS și TGX cu motoare D26
În premieră la un târg de specialitate pentru servicii comunale, MAN prezintă actualizarea promisă la IAA 2014 cu privire la portofoliul complet de motoare din seriile TGS și TGX. La toate motoarele D26 a fost introdusă creșterea electronică a cuplului, TopTorque, o tehnologie nouă ce sporește economia de combustibil.

În treptele superioare 11 și 12, asistentul Powertrain al motorului pune la dispoziție încă 200 Nm cuplu. Datorită creșterii puterii de tracțiune, șoferul poate conduce mai mult în treptele superioare.

Astfel se reduc în urcările ușoare cuplările în treptele inferioare de viteză și întreruperi în cursa de tracțiune. Efectele pozitive asupra eficienței în transport sunt consumul mai redus de combustibil, creșterea vitezei medii de rulare și confortul îmbunătățit în mers.

Adaptat până în cel mai mic detaliu
MAN furnizează șasiuri cu patru și cinci axe din seria TGS cu instalație de evacuare împărțită în două. Filtrul de particule este amplasat între cele două axe față, iar SCR-Kat este poziționat pe o ramă în spatele cabinei șoferului.

Noutatea în 2016 este reprezentată de extinderea complexității de variante: această construcție este disponibilă acum și pe transmisia 8×4, în combinație cu cabinele prelungite L și LX.

Avantajele acestor poziționări stau în prevenirea resuspensiei particulelor de praf printr-o țeavă de evacuare poziționată în jos, precum și în spațiul mai mare dintre axa 2 și 3. Acest spațiu constructiv liber poate fi ocupat de rezervoare de combustibil mai mari sau poate fi utilizat pentru eventuale alte componente condiționate de suprastructură.

Alternativ, pentru aceeași sarcină se poate opta pentru un autovehicul cu ampatament mai scurt, ceea ce crește manevrabilitatea.

30 May 2016