Featured

NEOPLAN Tourliner: de 20 de ani, o prezență constantă pe drumurile europene

În urmă cu 20 de ani autocarul Tourliner a fost lansat drept clasă entry-level a brandului premium NEOPLAN. La scurt timp după ce MAN a preluat Gottlob Auwachter GmbH & Co KG din Stuttgart-Möhringen, acesta a fost unul dintre primele autocare care au fost construite pe platforma tehnologică comună MAN.

27 Sep 2023

Astăzi, fiind la a doua generație, Tourliner s-a dezvoltat semnificativ și s-a impus ferm pe drumurile europene. Noul model, pe care MAN Truck & Bus îl va prezenta pentru prima dată la Busworld 2023 de la Bruxelles, va primi o altă actualizare tehnică majoră.

  • NEOPLAN Tourliner: un model entry-level atractiv pentru intrarea în lumea NEOPLAN
  • Design premiat: Sharp Cut cu sistem OptiView
  • Patru dimensiuni disponibile și o podea plană care asigură flexibilitate maximă pentru clienți
  • Motoarele MAN eficiente și siguranța remarcabilă fac din Tourliner un model popular pentru toate scopurile
  • De la lansarea din 2003 au fost vândute mai mult de 3,850 de vehicule - două treimi dintre ele în versiunea populară cu două axe și lungime de 12 metri.

 

Acum, la două decenii de la lansare, istoria Tourliner este strâns legată de cea a mărcii tradiționale NEOPLAN cu sediul la Stuttgart, care va sărbători, în 2025, 90 de ani de existență. De zeci de ani, marca se remarcă prin autocarele inovatoare, de înaltă calitate, care utilizează tehnologie extrem de fiabilă. Una dintre cele mai importante date din istoria companiei NEOPLAN, din noul mileniu este, fără îndoială, 20 iunie 2001: acesta a fost ziua în care MAN Nutzfahrzeuge AG din München a preluat Gottlob Auwärter GmbH & Co. KG - stabilind astfel un punct de referință important pentru dezvoltarea companiei.

 

NEOPLAN și divizia de autobuze MAN au fost gestionate inițial sub umbrela NEOMAN GmbH din Salzgitter. Pe 1 februarie 2008, divizia de autobuze a fost integrată în cadrul Grupului MAN Nutzfahrzeuge pentru a beneficia de sinergiile din cadrul Grupului activ internațional. Astăzi, toate modelele NEOPLAN sunt construite în moderna uzină de autobuze MAN din Ankara - o tradiție care a început cu succes odată cu lansarea noului Tourliner în 2003. Vehiculul era încă prezentat în fosta fabrica-mamă din Möhringen sub motto-ul "Tourliner Summertime" în iulie 2003. Un concept inițial de design fusese prezentat anterior la IAA 2002 sub numele "X-liner" - vehiculul a stârnit furori, nu în ultimul rând datorită vopselei sale fluorescente de culoare verde.

Pentru lansarea celor două modele, vehicul cu două axe (Tourliner SHD) și vehicul lung cu trei axe (Tourliner SHD L), multe modificări au fost încorporate pe baza feedbackului clienților.

 

Dezvoltarea primei generații

 

Ideea la acea vreme era simplă și avea sens din punct de vedere industrial. Autocarul Lion’s Coach standard de la MAN – dezvoltat sub egida fostului director de tehnologie Ernö Bartha – fusese revizuit recent în 2002 și urma să servească drept bază tehnică pentru primul autocar NEOPLAN. Scopul a fost de a completa gama de modele tradiționale Starliner, Cityliner, Skyliner și Euroliner și de a o extinde în segmentul de autocare standard. Tourliner a fost, de asemenea, unul dintre primele modele create de departamentul de design NEOPLAN proaspăt înființat, condus de Michael Streicher (Exterior) și Andrea Lipp (Interior). Michael Streicher a devenit rapid cunoscut drept creatorul designului specific NEOPLAN și a designului Sharp Cut pentru Starliner și Cityliner, definitor pentru brand. Stilul se regăsește și în esența celei de-a doua generații a vehiculului, cu "Angel Eyes" bine definite.

Prima generație Tourliner a fost un „copil tipic al timpului său”. Deoarece avea același schelet – o componentă de bază importantă a fiecărui autobuz – ca omologul său MAN, stâlpii ferestrei înclinați în față și parbrizul divizat au fost omiși aici pentru prima dată, la fel ca pe autocarul economic Euroliner interurban/touring, permițând astfel o diferențiere clară față de produsele premium Starliner și Cityliner. În ciuda acestui fapt, echipa de proiectare a reușit în continuare să ofere autocarului un aspect extrem de dinamic prin stâlpul B înclinat semnificativ în față, ca element de design caracteristic – și așa a rămas până în prezent. În locul farurilor free form ale autocarului MAN Lion, Tourliner-ul a strălucit cu farurile tipice NEOPLAN cu un singur spot, în timp ce lumini LED rotunde au fost folosite în spate – cu mult înainte de a fi introduse pe alte autobuze. Per total, designul ilustrează foarte inteligent trecerea în limbajul de design NEOPLAN de la secolul precedent la cel nou, fără a eclipsa cele două noi modele Starliner și Cityliner, care au fost lansate la scurt timp după aceea. Interiorul primului Tourliner prezenta încă multe elemente rotunjite și culoarea albastru-deschis (Beach Blue) care a fost populară de-a lungul multor ani. Spre deosebire de fratele MAN, prima generație a avut și platformele tipice pentru NEOPLAN.

Cu aceste caracteristici de înaltă calitate, nu a durat mult până când NEOPLAN Tourliner a atras o gamă extinsă de clienți. Au fost înmatriculate aproximativ 2.500 de vehicule din prima generație, inclusiv modele cu volan pe dreapta care au fost comercializate mai ales în Regatul Unit. Dintre acestea, aproximativ 70% au fost versiunea cu două axe de 12 metri. Un autocar și-a găsit drumul chiar către Cupa Mondială de Fotbal 2010 din Africa de Sud, în timp ce alte modele au fost pregătite drept autocare pentru echipe, mai ales de ciclism profesionist. Datorită raportului său atractiv preț-performanță, Tourliner a fost întotdeauna o alegere populară pentru operațiunile pe distanțe lungi – nu în ultimul rând datorită podelei plane continue și a opțiunii de instalare a unui lift pentru scaun cu rotile, deasupra axului din față sau spate.

 

A doua generație stabilește standarde

 

La fel ca în trecut, NEOPLAN continuă în prezent să stabilească standarde cu vehiculele sale. Gama actuală de produse impresionează cu vehicule exclusive, care atrag întotdeauna priviri entuziaste datorită designului lor individual. Acest fapt este valabil mai ales pentru a doua generație a Tourliner-ului prezentat în 2016. Aici, designul optimizat Sharp Cut, cu contururi clare și precise, stabilește noi standarde vizuale. Designul său aerodinamic a fost reînnoit pentru a obține îmbunătățiri de aproximativ 20%, rezultând rezistență extrem de scăzută și valori de referință în tunelul de vânt. Acest lucru a fost posibil datorită numeroaselor detalii, cum ar fi tranziția lină între parbriz și cupola acoperișului, stâlpul A optimizat aerodinamic și peretele lateral cu suprafață netedă. Noul Tourliner combină astfel elementele dinamice și estetice într-un mod unic. Un element cheie al designului, care a diferențiat modelul de câțiva ani, este creat prin ruperea vizuală a stâlpului B larg orientat spre înainte, astfel încât pasagerii din primul rând de scaune să poată încă vedea cu ușurință afară - iar exteriorul primește un aspect deosebit în același timp. Privind mai atent, poți distinge dinamica antecorpului prin „aripile transparente” ale siglei de 20 de ani a campaniei.

Legat de aerodinamică, sistemul digital OptiView care înlocuiește oglinzile face posibilă o reducere semnificativă a rezistenței. Această tehnologie oferă și avantaje în ceea ce privește siguranța și rentabilitatea. Primul sistem de înlocuire a oglinzilor din lume pentru autocare a fost un adevărat atu, unic pe piață atunci când a fost introdus în 2018 și de atunci s-a consacrat.

Este nevoie doar de o privire pentru a vedea că a doua generație de Tourliner face parte din familia NEOPLAN. Cupola frontală care se extinde elegant în acoperiș, coada dinamică a cometei a ornamentului din fața sistemului de aer condiționat de pe acoperiș, farurile distinctive și bine definite („Angel Eyes”) și designul Sharp Cut care a primit deja mai multe premii. toate arată clar că acesta este un adevărat NEOPLAN. Tourliner – care a primit premiul iF Design Award la scurt timp după lansare – impresionează și prin atmosfera extrem de primitoare și confortul maxim oferit în timpul călătoriei. Materialele de înaltă calitate, conceptul modern de iluminat al noii generații și echipamentul complet de infotainment nu lasă nimic de dorit. Pasagerii se bucură de lumină în abundență și de senzația de spațiu. Designul plutitor al suporturilor pentru bagaje, iluminarea cu LED-uri și noile seturi de service contribuie, de asemenea, la acest lucru. Tourliner a primit noi îmbunătățiri interioare în decursul următorilor ani. Cele mai importante caracteristici noi care contribuie la prezența premium a lui Tourliner sunt podeaua cu aspectul de punte de barcă, balustradele cromate și elementele iluminate din spatele suporturilor pentru bagaje, care evidențiază discret, de asemenea, numele produsului la interior prin lumini LED. Tourliner poate fi de asemenea modernizat prin module suplimentare din gama individuală NEOPLAN.

A doua generație a liniei de modele Tourliner este disponibilă în patru variante și, prin urmare, oferă fiecărui client cea mai bună soluție posibilă pentru nevoile lor individuale - flexibilitatea a fost întotdeauna un punct cheie al NEOPLAN. Cea mai mică variantă cu o lungime de 12,1 metri oferă confort premium pentru maximum 53 de pasageri. Varianta de dimensiuni medii cu trei axe  – Tourliner C, cu o lungime de 13,4 metri – poate găzdui până la 57 de pasageri. Vehiculul extra-lung, cu două axe a fost următorul, cea mai recentă adăugare la familie la Busworld 2017. Versiunea cu două axe a Tourliner C cu o lungime de 13,1 metri este optimizată, în special, pentru ocupare maximă, oferind până la 59 de locuri – ideală pentru călătoriile pe distanțe lungi. Fiind cea mai mare variantă cu o lungime de 13,9 metri, până la 63 de pasageri se bucură de confortul exclusiv al lui Tourliner L cu trei axe.

De la lansarea lui în 2003, aproximativ 3.850 de vehicule NEOPLAN Tourliner din ambele generații au părăsit linia de asamblare – dintre acestea, peste 2.500 în populara versiune cu două axe de 12 metri. Pentru a coincide cu aniversarea a 20 de ani a NEOPLAN Tourliner, noul model va fi lansat ca ediție Diamond de înaltă calitate. Acesta va acoperi întreaga gamă de modele și va sublinia sentimentul special de familie al mărcii premium.

27 Sep 2023