NEFTON: Proiect de cercetare MAN pentru transportul electric de marfă al viitorului, cu baterii
Anul trecut a fost lansat NEFTON, un proiect de cercetare finanțat de Ministerul Federal al Economiei și Protecției Climatice.
Împreună cu AVL, PEA, Universitatea Tehnică din München, Universitatea Tehnică din Deggendorf și Centrul de Cercetare pentru Economie Energetică, MAN Truck & Bus dorește să analizeze sistemul format dintr-un camion complet electric, stația de încărcare și conexiunea la rețea și să îl proiecteze pentru diverse aplicații din transportul pe distanțe lungi. Scopul central al NEFTON este validarea sistemului de încărcare Megawatt (MCS) pe camionul electric MAN eTruck. Acum, proiectul a fost extins la o putere de încărcare de circa 3 megawați. Acesta are scopul de a testa standardul de încărcare MCS nou specificat într-un stadiu incipient.
”Pentru a putea realiza kilometrajul tot mai mare din transportul de marfă și, în același timp, să realizăm reducerea planificată a emisiilor în transport, noi, cei de la MAN Truck & Bus, ne concentrăm în mod clar pe propulsia electrică cu baterii. NEFTON ne ajută să facem pași semnificativi înainte pe drumul către infrastructura de încărcare Megawatt și puterea maximă de încărcare necesară pentru aceasta”, spune Dr. Frederik Zohm, membru al Comitetului Executiv al MAN Truck & Bus responsabil pentru Cercetare și Dezvoltare.
MAN Truck & Bus și-a unit forțele cu cinci parteneri din industrie și știință în proiectul de cercetare NEFTON (Commercial Vehicle Electrification for Transport Sector Optimized Grid Connection). Partenerii sunt AVL, un furnizor de sisteme de propulsie, PEA, un expert în electronică de putere, Universitatea Tehnică din Deggendorf, Universitatea Tehnică din München (TUM) și Centrul de Cercetare pentru Economie Energetică. Ministerul Federal al Economiei și Protecției Climatice finanțează proiectul, care a început în 2021.
Scopul comun al partenerilor de proiect este de a efectua, până în 2024, cercetări complete despre funcționarea transportului de mărfuri grele pe baza unui camion electric cu baterii, ca soluție la provocările actuale și viitoare. Întregul sistem – constând dintr-un camion electric cu baterii, stația de încărcare și conexiunea sa la rețea – urmează să fie proiectat pentru diverse aplicații din transportul pe distanțe lungi. Cheia tehnică centrală a acestui lucru este sistemul de încărcare Megawatt (MCS) cu o capacitate de încărcare de ordinul megawaților.
Întregul lanț de impact al sistemului de încărcare Megawatt va fi examinat din punct de vedere al fezabilității, eficienței economice și sustenabilității, începând cu definirea cerințelor operatorilor de vehicule comerciale, conceptele de vehicule electrice rezultate și conceptele de infrastructură de încărcare rapidă. În conformitate cu aceasta, este în curs de dezvoltare o stație de încărcare foarte eficientă de câțiva megawați, care permite și încărcarea bidirecțională, pentru o posibilă integrare a camionului ca unitate de stocare în rețeaua electrică.
Standardul MCS urmează să fie cercetat în continuare cu o extindere a proiectului. Vor fi testați curenți de încărcare de 3.000 A, ce permit unui camion electric să fie încărcat complet în 15 minute. În acest scop, Universitatea Tehnică din München, împreună cu MAN Truck & Bus și Universitatea Tehnică din Deggendorf, dezvoltă noi concepte cu capacități de încărcare în intervalul de 3 megawați, care vor fi testate și pe platformele de testare ale noului partener de proiect, Fraunhofer ISE.