Featured

MAN a prezintat la Steyr camionul electric dedicat distribuției urbane

Cu ocazia semnării parteneriatul cu Consiliul pentru Logistică Sustenabilă (CNL), MAN a prezentat la Steyr, prototipul camionului electric destinat operațiunilor de distribuție urbană.

16 Feb 2017

În cadrul parteneriatului cu CNL, o asociere a cincisprezece dintre cele mai mari companii austriece din sectoarele comerț, logistică și producție, începând cu sfârșitul anului 2017, MAN va pune la dispoziție unui număr de nouă parteneri CNL, autovehicule de probă, pentru teste în activitatea practică.

MAN Truck & Bus lucrează deja din anul 2009 la noi concepte destinate serviciilor de distribuție și de eliminare a deșeurilor în mediul urban.

Orașele se află în tot mai mare măsură în fața provocării de a crea un echilibru între un climat sănătos pentru locuitori și cererile acestora pentru o calitate crescută a vieții pe de o parte, și activitatea urbană de distribuție a mărfurilor, pe de altă parte.

Dezvoltarea de noi concepte de mobilitate, entru descongestionarea traficului în timp și spațiu, precum și pentru exploatarea optimă a suprafețelor, fac parte, de asemenea, din ecuație.

Experiențe din testarea în practică a camioanelor electrice
În acest context a prezentat MAN Truck & Bus conceptul MAN Metropolis în anul 2012. Autovehiculul electric de 26 tone, de colectare a deșeurilor, lucrează local fără emisii de CO2 și a permis și intervenții în orașe în timpul nopții, datorită nivelului foarte redus de zgomot.

Un Range Extender integrat își mărește raza de acțiune cu până la 150 km/zi. În numeroase aplicații practice au putut fi câștigate experiențe valoroase pentru proiecte viitoare.

De menționat sunt avantajele semnificative de consum ale acestui concept, constând în rezervă de energie a bateriei și Range-Extender, în comparație cu autovehiculele convenționale de colectare a deșeurilor, alimentate cu Diesel.

Metropolis a impresionat în teste și prin flexibilitate, prin ușurința operării și a manevrării. Economia în consum la tehnologia Range-Extender, comparativ cu un autovehicul convențional acționat cu diesel, se ridică la aproape 80%.

Îmbunătățire continuă a conceptului e-Truck consacrat
MAN Truck & Bus a prezentat la IAA 2016 o nouă dezvoltare a conceptului Metropolis. De data aceasta sub forma unui autotractor acționat pur electric pe baterie, pentru intervenții în aprovizionarea de noapte, cum se procedează acum de exemplu în centrele comerciale alimentare.

Baza tehnică este formată de un autotractor MAN TGS 4X2 BLS, cu masă maximă autorizată de 18 tone. Acest concept, prezentat la IAA și între timp îmbunătățit, a fost prezentat de MAN în premieră la o demonstrație de test, în cadrul întâlnirii parteneriatului de dezvoltare cu CNL în Steyr.

Optimizat pentru intervenții pe una sau două axe, autovehiculul de concept îndeplinește toate așteptările importante ale viitorului, pentru autovehicule urbane destinate distribuției în orașe.

Trebuie să ofere capacitate mare de încărcare, la o masă proprie redusă, să nu emită noxe (CO2, NOx), să fie extrem de silențioase și foarte manevrabile.

Acționarea autovehiculului conceptual MAN City-Truck este asigurată de un electromotor de 250 kW, care își transmite cei 2700 Nm de cuplu, fără cutie manuală, prin intermediul unui ax cardan, la axa spate.

Agregate secundare, cum ar fi servocirecția, compresorul de aer, precum și instalația de climatizare, sunt acționate electric în funcție de necesarul de energie și comandate economic prin sistemul de management energetic.

Sistemul de recuperare a energiei convertește în timpul fazelor de accelerare energia cinetică a mașinii în energie electrică și o transmite înapoi în depozitele de energie ale bateriei. Un afișaj în habitaclu informează șoferul cu privire la conținutul actual de energie din baterii.

Energia pentru camion este asigurată de baterii performante Litiu-Ion din concernul Volkswagen, care sunt dispuse sub cabină, deasupra axei față, locul unde la camioanele standard este amplasat motorul diesel.

Surplusul de greutate al componentelor de acționare electrică este compensat de lipsa motorului convențional diesel si eliminarea masei acestuia, astfel că autovehiculul are aceeași sarcină utilă ca un autotractor convențional din seria MAN TGS.

Reîncărcarea bateiirlor se realizează de obicei în timpul nopții. În același timp însă, sistemul este construit și pentru așa-numitul „Opportunity-Charging“, adică încărcare intermediară în timpul intervențiilor.

Această metodă de încărcare rapidă în timpul staționărilor intermediare, de ex. în pauzele șoferului sau în timpul încărcării sau descărcării mașinii, crește flexibilitatea la planificarea curselor și a intervențiilor.

Suplimentar, autovehiculul conceptual oferă premisele tehnice de a fi echipat cu baterii suplimentare pe partea laterală a cadrului mașinii. La capacitatea maximă de încărcare a bateriilor și funcție și de tipul aplicației, autotractorul concept permite un rulaj zilnic de până la 200 kilometri.

Teste practice CNL – un pas înainte spre producția de serie
Studiul e-Truck prezentat în 20 februarie 2017 în cadrul convenției cu Consiliul pentru Logistică Sustenabilă, reprezintă conceptul tehnic de bază pentru dezvoltarea autovehiculelor care la sfârșitul anului 2017 vor intra în teste practice la noua companii partenere CNL.

Acestea vor fi constituite de autovehicule din gama MAN TGM, cu precădere șasiuri 6×2 cu dube frigorifice, containere mobile și cisterne pentru băuturi.

Din seria de testare face parte însă și o combinație de semiremorcă.

Rezultatele testelor practice cu autovehiculele de probă vor fi folosite de MAN pentru dezvoltarea unui portofoliu de autovehicule electrice de serie în viitor.

Acestea reprezintă numai o parte a strategiei eMobility gândită de MAN Truck & Bus pentru soluții urbane de transport, care, începand cu anul 2021, se dorește să devină parte a ofertei de produse MAN.

În acest context, MAN va prezenta oficialității până în 2018 o versiune preliminară a autobuzului electric pe baterii (BEV).

Producția de serie a unui autobuz urban acționat 100% electric, va începe la sfârșitul anului 2019. Know-how-ul tehnologic al ansamblului eMobility din sectorul de autobuze va fi aplicat și la camioanele electrice.

Pentru sectorul eTruck, la sfârșitul anului 2018 este programată o primă producție de serie mică la fabrica Steyr, după ce vor fi încheiate testele practice ce vor începe la sfârșitul anului 2017 de către partenerii CNL. La începutul anului 2021 va urma producția de serie a camioanelor electrice.

În cadrul strategiei eMobility, prin apartenența sa la grupul Volkswagen, MAN profită de sinergiile din concern și de dinamica din sectorul autoturismelor.

16 Feb 2017