Featured

Potențial uriaș pentru electromobilitate în transportul public local

Sute de mii de autobuze diesel cu tehnologie depășită pot fi încă găsite pe drumurile europene. În același timp, numărul de autobuze electrice crește semnificativ. Nu este deloc surprinzător că electromobilitatea câștigă teren.

24 Sep 2021

MAN Truck & Bus oferă soluția potrivită pentru traficul urban al viitorului cu modelul electric Lion’s City 12 E și articulatul Lion’s City 18 E.

Electromobilitatea este folosită de tot mai mulți oameni. Acest lucru este vizibil din înmatriculările în creștere de vehicule electrice. Dar mobilitatea electrică nu crește doar pentru transportul individual. Tot mai mulți furnizori de transport public local mizează pe autobuze electrice, după cum arată statisticile prezentate de Asociația Producătorilor Europeni de Automobile (ACEA). Potrivit acestora, vânzările de autobuze electrice au crescut cu 18,4% în 2020 față de 2019. În aceeași perioadă, ponderea autobuzelor diesel a scăzut cu aproape 10%. ”Per total, piața europeană de autobuze electrice a fost de peste 2.000 de vehicule anul trecut. Iar în 2021 avem o altă creștere clară. Estimăm că jumătate dintre autobuzele urbane MAN vândute în 2025 vor fi alimentate cu carburanți alternativi”, spune Rudi Kuchta, șeful diviziei de Autobuze a Man Truck & Bus.

În ciuda numărului tot mai mare de autobuze electrice, modelele diesel reprezintă în continuare vasta majoritate a autobuzelor din UE. Potrivit ACEA, în 2019 existau în regiune peste 690.000 de autobuze, cu o vechime medie de 11,7 ani. Dintre acestea, 94,5% erau diesel și doar 0,6% electrice. ”Cifrele arată că electromobilitatea câștigă teren. În același timp, este clar că potențialul este enorm. Dacă autobuzele diesel cu tehnologie demodată ar fi înlocuite cu autobuze electrice moderne, contribuția la reducerea emisiilor de CO2 ar fi enormă”, spune Kuchta says. Dovada este clară: dacă un autobuz parcurge anual 50.000-60.000 km și consumă între 36 și 49 de litri de motorină la 100 km, folosirea unui autobuz electric în transportul public local aduce economii de 60-80 de tone de CO2 anual, în actualul mix de producere a energiei electrice.

Autobuzul este deja considerat modul de transport cel mai prietenos cu mediul și cel mai ieftin. Totuși, companiile de transport public și autoritățile locale pot reduce emisiile de CO2 și mai mult. Uniunea Europeană recunoaște acest lucru prin ratificarea Directivei Vehiculelor Curate, care setează standardele pentru licitațiile de autobuze începând din August 2021. Municipalitățile trebuie astfel să traseze un curs spre mobilitate fără emisii, un pas suplimentar față de standardul folosit anterior, de mobilitate cu emisii reduse. ”Mai multe companii de transport public au înțeles acest lucru și iau în calcul doar autobuzele electrice cu baterii atunci când fac noi achiziții. Sau își setează obiective clare privind conversia întregii flote la propulsie fără emisii”, spune Kuchta says. Un exemplu este operatorul VHH din Hamburg-Holstein, care a cumpărat doar autobuze electrice din 2020 și vrea să își convertească întreaga flotă la electrombilitate până în 2030.

Pentru a susține operatorii de transport în trecerea la mobilitatea fără emisii, MAN Truck & Bus oferă un concept complet, care include sfaturi despre electrombilitate și soluții personalizate. Până la urmă, și pentru MAN, viitorul mobilității urbane este electric. ”Suntem convinși că electromobilitatea este tehnologia cheie pentru vehiculele comerciale ale viitorului”, spune Kuchta.

În ultimele luni, autobuzul complet electric MAN Lion’s City E și-a demonstrat tot mai des calitățile în orașele europene, arătând cât de ușor face față traficului urban și cât de lejer poate fi integrat în operațiunile existente. În timpul unui test desfășurat în luna mai în Munchen, autobuzul electric a reușit să depășească 550 km de autonomie în condiții realiste de utilizare, cu o singură încărcare. ”Autonomia joacă un rol important pentru clienții noastre. Până la urmă, un autobuz electric va trebui în viitor să poată acoperi liniile operate în prezent de vehicule cu motoare cu combustie internă. La MAN Efficiency Run, autobuzul nostru a arătat că electromobilitatea poate fi deja folosită în orice operațiuni”, spune Kuchta. Chiar și cu o autonomie de ”doar” 400 km, Lion’s City E ar putea acoperi 98% dintre rutele operate de clienții MAN, fără nevoia de încărcare pe timpul zilei. Autobuzul poate fi încărcat doar la depou, cu avantaje pentru operatori, care nu trebuie să investească într-o infrastructură suplimentară de încărcare în altă parte a orașului.

24 Sep 2021