Featured

MAN Lion's City 10 E trece cu brio testul din Dolomiți

Cu un record de recuperare fără precedent și dimensiuni compacte, autobuzul electric MAN Lion's City 10 E este soluția ideală pentru rutele solicitante.

12 Sep 2023

Acest lucru a fost demonstrat într-un test de teren pe traseul alpin din Dolomiții sud-tirolezi. Pe un traseul de 531 de kilometri, autobuzul electric a parcurs peste 10.000 de metri pe altitudine și a consumat în medie 0,77 kWh pe kilometru. Lion's City E a atins aceste cifre de eficiență maximă datorită tehnologiei inovatoare și a unei rate remarcabile de recuperare de peste 50%.

MAN își continuă strategia de electrificare. În întreaga Europă, autobuzele electrice ale companiei sunt pe cale să intre în circulație, cu peste 1.000 de vehicule deja comandate în acest moment. "Clienții noștri sunt entuziasmați de fiabilitatea și confortul tuturor autobuzelor din familia Lion's City E. Vrem să punem și mai multe autobuze electrice pe șosea și, implicit, să promovăm mobilitatea durabilă", explică Robert Katzer, Șeful Departamentului de Vânzări și Produs Autobuze la MAN Truck & Bus.

Noul MAN Lion's City 10 E "midibus" se alătură familiei de autobuze electrice. Este pentru prima dată când jurnaliștii internaționali au avut permisiunea să conducă autobuzul electric extrem de fiabil într-o călătorie spectaculoasă în susul și în josul Dolomiților. "Cu acest test pe teren în Tirolul de Sud, autobuzul nostru electric demonstrează, încă o dată, că este deja posibil să călătorești fără emisii, în mod fiabil și eficient. Și se poate face acest lucru chiar și în zone topografice provocatoare la fel de bine ca pe rutele clasice de transport public", spune Katzer.

 

Ampatament redus și diamentru de bracaj de doar 17,2 metri

 

Cu o lungime de 10,5 metri, un ampatament de 4,4 metri și un diametru de bracaj de doar 17,2 metri, cel mai nou model MAN este perfect pentru traseele montane. În urcări, autobuzul electric echipat cu 5 pachete de baterii trage silențios și fără efort, grație cuplului maxim disponibil imediat.

La coborâre, multă energie se întoarce în autobuz datorită recuperării. MAN Lion's City 10 E este echipat cu baterii litiu-ion testate. Pe acoperiș este loc pentru patru sau cinci pachete de baterii. Când este complet încărcat, sunt disponibili 400 de kwh de energie.

Autobuzul are apoi o autonomie de până la 300 de kilometri, oferă o putere maximă de 240 kW și un cuplu maxim de 2.100 de newton-metri. În autobuzul electric sunt 33 de locuri pe scaune, iar autobuzul poate transporta până la un total de 80 de pasageri.

Noul "midibus" este propulsat de același motor electric central MAN ca toate celelalte modele Lion's City E.

 

"Configurație bună a șasiului, comportament direct de direcționare"

 

În timpul testului pe teren, vehiculul traversează sute de viraje în ac de păr, în Valea Gardena, până la Pasul Gardena, apoi până la Pasul Valparola, în pitoreasca Meransen și, după o scurtă deviere peste Pasul Brenner, înapoi la punctul de plecare în Klausen. Manevrabilitatea lui MAN Lion's City 10 E se datorează nu numai distanței scurte dintre axe și cercului de recuperare mic, ci și datorită șasiului său sofisticat cu suspensie independentă și un unghi de direcționare de 56 de grade.

"Configurația excelentă a șasiului, comportamentul direct de direcționare, precum și distanța redusă între axe aduc mari avantaje pe această rută. Autobuzul este foarte fiabil, iar cele trei tone ale bateriilor sunt aproape insesizabile în situațiile de viraj", explică expertul în conducere Heinrich Degenhart de la MAN ProfiDrive.

Chiar și atunci când drumurile devin mai strânse și mai încurcate, micul autobuz electric este ajutat de sistemele moderne de siguranță, cum ar fi ESP, asistența activă la viraje de avertizare, farurile LED luminoase în timpul zilei sau sistemul opțional de înlocuire a oglinzilor MAN OptiView bazat pe cameră.

 

Recuperarea în coborâre aduce înapoi cantități mari de energie

 

Drumul în sus pe Pasul Gardena (2.121 de metri) este deosebit de sinuos, și chiar și aici, "midibusul" își arată toate abilitățile, abordând fiecare viraj în ac de păr, indiferent cât de strâns ar fi, cu ușurință deplină. Pe următoarea coborâre de nouă kilometri până în Corvara, autobuzul recuperează cantități mari de energie, astfel încât bateria sa este aproape complet încărcată din nou - cu valori maxime de încărcare de peste 200 kW. După trei zile de testare și un total de 531 de kilometri de conducere cu sute de viraje – între cel mai scăzută atitudine 523 de metri (Klausen), și până la cea mai înaltă la 2.168 de metri (Passo Valparola) - nu există aproape nicio diferență în consumul de energie pe această călătorie în sus și în jos comparativ cu o călătorie obișnuită de transport public pe teren plat: în medie, performanța este de 0,77 kilowatt pe kilometru la final. "Valoarea remarcabilă și combinația dintre compact și performant m-au convins complet. MAN Lion's City 10 E este soluția perfectă pentru rutele înguste și provocatoare, oferind în același timp confort pasagerilor", spune Stephan Rudnitzky, Manager de Lansare MAN Lion's City 10 E.

 

Eficient și fiabil

 

MAN Lion's City 10 E stăpânește această rută solicitantă, trecând pe lângă munți înalți și pajiști alpine verzi, eficient și fiabil. Și se dovedește a fi un membru cu drepturi depline al familiei - într-adevăr, fratele său mai mare de gamă, MAN Lion's City 12 E, a parcurs traseul de aproximativ 2.500 de kilometri de la München la Limerick în Irlanda ca și cum ar fi fost pe șine în timpul "Electrifying Europe Tour 2022".

"După acest tur solicitant al Dolomiților, sunt complet mulțumit de noul nostru MAN Lion's City 10 E. Autobuzul îndeplinește toate criteriile pe care le-am prevăzut când l-am dezvoltat. Este eficient, confortabil, extrem de manevrabil și, prin urmare, companionul perfect pe rutele solicitante", rezumă Heinz Kiess, Șeful Marketingului Produselor pentru Autobuze la MAN Truck & Bus.

12 Sep 2023